"אהבה זה כואב" לא סוחב

 
מבקרי טלוויזיה בדרך כלל מקבלים שניים שלושה פרקים של סדרה חדשה, עושים עליהם סיבוב ונותנים התרשמות, לטוב או לרע. הסדרה "אהבה זה כואב", קיבלה שבחים מפה ועד להודעה חדשה, והאמת, גם אני כצרכן, נשביתי. בגלל הסיפור, הדמויות, המקצועיות שבעשייה, והניצחון האישי של דנה מודן, כותבת-מפיקה-שחקנית. אפילו הדיקציה השערורייתית ונפילת הלסת הבטלנית שלה נתפסו בעיניי כחינניות וסקסיות-משהו.
אתמול בלילה, אחרי הפרק השישי, אמרתי, רק רגע. בשני הפרקים הראשונים השתחררת ממערכת יחסים קודמת, בשביל מה? כדי להראות לנו שאת נמרחת על הגבר הבא?  בשני הפרקים ההם הייתה לך גם עבודה, מנחה של תוכנית בישול בטלוויזיה, אם אני עוד זוכר. פתאום נעלמה העבודה. את יושבת בבית, לבושה טרנינג מעפן, מחכה לטלפון מהגבר, כאילו נגמרו לך החיים. אתמול הוא בא אלייך (אצלו זה מוסבר כמובן, יומולדת והוא לקח חופש מהמוסך), ונכנסתם לטריפ-אקסטזי, משכנע ומשעשע, אני חייב לומר, שנמרח על פרק שלם, בזמן שהחברה הטובה שלך מיקה, שהיא אגב, מפיקה של אותה תוכנית בישול, וכמוך הפסיקה לעבוד משום מה, לא רצה שפוכה לחפש אייטמים, אלא משתעבדת למערכת יחסים הרסנית עם גבר דוחה ואלים.
חשבתי סדרה על שלושים פלוס וקיבלתי שתי נשים תלותיות ואינפנטיליות, עשרים מינוס. בסדר, יש גם את זה וכולנו מכירים, והחיים זה לא תמיד מה שהבטיחו בברושורים. אבל התחושה שלי שאין תוכנית-על אלא היסחפות, פרק פרק. אני מנחש שאחרי פרק הטריפ, יבוא מתישהו פרק הקוסקוס (אף שמקומו במודל רומן אשכנזי-מזרחי היה צ"ל פרק 3), את הולכת לאכול אצל אימא שלו, היא מבשלת כמובן משהו משהו (מה זה תוכנית בישול אשכנזית פלצנית לעומת מאכלים ביתיים של אימא מזרחיה? וכשלא תשגיחי, היא תיקח את הילד למטבח, נחמדה החברה שלך, אורן, אבל לא גדולה קצת? 32. איפה תספיק להביא לך ארבעה ילדים כמו האישה של אחיך יוסף?), ומשם תחתכי לסצינת הארוחה הקרה והשטנית שמיקה החברה שלך ארגנה לעצמה בבית של הגבר המניאק ואשתו הלא-חושדת.
מה אני אומר? שלא תמיד טוב שהמפיק(ה)-תסריטאי(ת)-שחקן(ית) הם בראש אחד. שהמבקרים התלהבו מהגימור והסטייל, אבל אנחנו, הצרכנים, שקנינו את הסחורה, חוזרים למוסך אחרי 30 אלף קילומטר עם בעיית מנוע, ובשפתו של אורן נאמר, "'אהבה זה כואב'" לא סוחב".

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ימימה  On נובמבר 23, 2004 at 1:12 pm

    נו, הזכרת לי כל מיני ביקורות מאנשים (טוב, נו, נשים) שלימדו אותן לא לקרוא ספרים שהנשים בהן מוצגות ככנועות וחלשות. נו באמת. אתה יודע מה התוצאה? שהן לא קוראות ספרים בכלל.

    אותי מצד שני לימדו לא להעביר ביקורת מוסרית על אמנות. זאת אומרת, אם אני לא אוהבת את הדמות ואת מה שהיא עושה או מייצגת, או אם אני לא אוהבת את הז'אנר, אני יכולה פשוט לעבור הלאה, אבל זה בפירוש בעיה שלי, ולא של היצירה כל עוד הדמות אמינה ועקבית ומאופיינת היטב והיצירה עונה לכללי הז'אנר. והדמויות בסדרה מאופיינות לא רע בכלל, לדעתי. טוב, נו, בוא נגביל את זה לדמויות הראשיות (עמי, למשל, הוא דמות מזעזעת, וגם אשתו של גל זייד ועוד כמה). וחוץ מזה, יש שם פה ושם דיאלוגים נהדרים, שיש בהם בדיוק כל מה שצריך להיות בדיאלוג דרמטי, ויש בהם הרבה מתח. (בניגוד, למשל, לדיאלוגי ה"לא טוב לי" "כן, אה" של הבורגנים.)

    והז'אנר? טוב, זה אמור להיות מין טלנובלה, אז אם אתה לא אוהב, אתה לא חייב. אבל התכנית גם מתאימה את עצמה לכללי הז'אנר ואף מתעלה עליהם, לדעתי.

  • זכריה (הלבן)  On נובמבר 23, 2004 at 1:50 pm

    צודק מאד

  • גיל  On נובמבר 23, 2004 at 2:20 pm

    גם אני לא משתגע על הסדרה יחסית לחברים רבים שלי, אז הסתקרנתי לקרוא. אלא שהקשר בין האופי של הדמויות לבין איכות הכתיבה ההפקה או המשחק – לא מוסבר כאן ובעצם לא בטוח שקיים.

    האם לא ניתן לחשוב על יצירה איכותית שבה אנו לא מעריכים את הדמויות הפועלות? כי לא נשמע שיש לך באמת בעיה עם הנראטיב – אלא שיש לך בעיה עם המסר ועם "התנהגות" הדמויות.

    מהפסקה השניה בביקורת אפשר להבין שאתה חושד גם בחוסר אותנטיות (או "אובר אותנטיות") של הדמויות. אכן עניין מטריד בסדרה שלפנינו, אבל המסר הזה שמקובל עלי לגמרי – לא מובן דיו.

  • בן שטרית  On נובמבר 23, 2004 at 3:24 pm

    אני יכולה להבין איך אפשר להתרגז או להתאכזב ממסרים אותם בונה נרטיב, אבל לא מהדמויות ברמה האישית. נראה לי שהצפייה שלך דוד, היא לא רק צרכנית היא גם לא ביקורתית, נראה שהתחברת לדמויות ברמה האישית ואתה מצפה מהן לפעול כמו שאתה היית פועל או רוצה.
    בתור מישהי שלא רואה הרבה טלוויזיה, במקרה יצא לי לראות את הסדרה הזו בדיוק בגלל שהיא קצרה כל כך הרבה שבחים.
    ממש לא הבנתי על מה המהומה. הסדרה כתובה ומשוחקת רע לטעמי, ולא מצליחה לפעול על פי כללים של שום ז'אנר משום שהיא עדיין לא החליטה מה הז'אנר שלה

  • דוד  On נובמבר 23, 2004 at 7:18 pm

    אין לי שום בעיה מוסרית, אתית, נפשית וכד' עם הסדרה. אם הוזכרו פה הבורגנים, הרי לכם חבורה של אנשים שלא הייתי רוצה להיות עם איש מהם, אבל אני עוקב אחריהם על המסך. נינה למשל, אדם חלול ומעורר חלחלה, ואני מרותק לדמות, ובוודאי למשחקה המדהים של קרן מור. הבעיה שלי עם אהבה זה כואב היא קודם כל מקצועית. לאחר שישה פרקים עשיתי ספירת מלאי, ואמרתי מה הבטחתם, במפורש ובמרומז, ומה יש לנו.
    הדמות של דנה מודן. ברגע מסוים היא נראית קוראת וירג'יניה וולף או סילביה פלאת. בהמשך היא גם יורדת על בן זוגה על אמירות שובניסטיות כאלה ואחרות שלו, לא מסתדר לי שכדמות מודעת ברמה כזאת או אחרת, היא נהפכת לקציצה, אבל קציצה גמורה, ומבלה פרקים שלמים בבית.
    קחו את הקיר שלה מאחור, בפרק של אתמול, שלט גדול של טרופי-קולה, מסוג הדברים שמנהל אמנותי בסרט אומר בואו נכניס את זה. או שבמאי אומר, לא חשוב. זה פרט שבא להראות סטייל, להוסיף רובד. אתם ראיתם משהו מהעבודה שלה על השולחן? טלפונים מהעבודה? דנה, מה קורה עם המרואיין לשבוע הבא? אולי לכם זה נראה קטנוני, לי זה נראה חלק מאמינות של סדרה. אמינות. לא הציפיות האישיות שלי מדמות האישה שהן קיימות, אבל לא רלוונטיות כרגע.
    וגם הדמות השנייה, מיקה, חברתה, סליחה על חזרות התוכי שלי, הפסיקה לתפקד כאשת מקצוע והפכה לאשת נקמות. ולמה היא הפכה לכזאת? כי דנה צריכה להעביר זמן בסידרה, אז היא מעבירה אליה את הכדור (בסדר, בסדר, ניגודים בין הדמויות, הבנתי), ולמה היא זקוקה לעבור אליה? כי הסיפור שלה תקוע במעגלים. ולמה הוא תקוע? כי היא לא מתמודדת ממש עם זה שלשתי הדמויות, הגבר והאישה, דנה ואורן, אין באמת על מה לדבר. כי היא בנתה איזה מוסכניק מקסים, אבל עדיין לא הפגישה אותו עם עולמה והוא לא אותה עם עולמו, החברתי והפנימי, ולכן מודן, כתסריטאית, מעבירה זמן ופרקים, מקסימים לכשעצמם.
    מיקה אגב, צוללת עכשיו לתוך רומן הרסני, אבל כדמות היא מעניינת הרבה יותר, נחשפת, מושפלת, דרמטית, מקסימה, לעומת דנה, שעסוקה (היא הרי התסריטאית), בלהבריק. נכון, השורות שהיא ואורן יורים אחד מול השני מבריקות.
    כמו וודי אלן המוקדם. כמו עירית לינור. אז מה.
    ואם לחזור לדימוי הרכב, חשבתי שהסדרה משהו אחד, אבל היא לא מגיבה בהתאם לציפיות (מקצועיות) שלי, וגם זה לא אומר שאני לא מוצא בה הנאות

  • מושיק  On נובמבר 24, 2004 at 12:13 am

    זו כנראה מילת המפתח.
    אין לאף דמות בסדרה הזו עומק יותר משלולית של 2 מ"מ
    זו הבעייה העיקרית.
    ב"בורגנים" או ב"הפוך" כל דמות הייתה עשוייה היטב. פה הן שטוחות לחלוטין. גם אני אחרי הפרק של אתמול נשבזתי לגמרי. גם הקטע של הרכיבה על האופניים תחה האקסטזי נראה לי דפוק לחלוטין.

  • שלי  On ינואר 17, 2006 at 3:19 am

    אני ראיתי את כל הפרקים של אהבה זה כואב , וממש ממש אהבתי את המשחק של אסי כהן וקצת פחות את של דנה מודן, אבל בהתחשב שהיא כתבה, הפיקה. וגם שיחקה, היא עשתה עבודה טובה, וכמובן אחרי שהם קטפו את הפרס על הסדרה, ואסי גם הוא קטף פרס של השחקן הטוב, זה מסביר שהרבה חשבו שהם טובים, אני אישית מחכה להמשך, כמו שדנה הבטיחה …" אנחנו נעבוד על ההמשך"… אז יאלה דנו'ש מחכים לכם.

  • דנה  On ינואר 17, 2006 at 3:42 am

    דנה ואסי שיחקתם אותה , מתי ההמשך? דנה את פשוט גדולה , על ההפקה, הבימוי,המשחק, והכי חשוב בחירת השחקנים…כולם היו טובים מאוד ונתנו משחק טוב, ובמיוחד הגדול מכולם

    א ס י כ ה ן אורן "הערס" והסגור שבסוף מצליח להוציא את המשפט "אני אוהב אותך" "

    אסי אתה ענק גם כאורן, וגם דוד בעלה של תקוה , מה שמוכיח כמה שאתה שחקן טוב ויש לך את היכולת המדהימה להיכנס לדמות שלך וממש לשכנע את הצופים שזה אמיתי ובאיזו קיצוניות מדמות מצחיקה כל כך , לדמות כל כך שונה ובשני המקרים אתה נותן את המשחק של החיים וזה מסביר הכל אתה פשוט ענק! כל כך מתאים לך המשחק של אורן מעריצה אותך תמשיך ככה עד עכשיו היית גדול אל תאכזב

  • לא חשוב  On מאי 4, 2008 at 1:36 am

    אני מתה על הסדרה הזאת בעיניי זאת הסדרה הכי יפה שראיתי עד היום זה כל כך אמיתי – יש לי סיפור חיים שמאוד דומה לזה שאתם משחקים מה שאומר שזה הכי מהחיים .אסי אתה שחקן מושלם ודמות מתלבשת עלך לא חושבת שמישהו אחר יכל לשחק את זה אורן ברמה שלך-ודנה את קטלנית אסי הייתי מתה לחבר כמוך(סתומרת אורן בסידרה) אתה הגבר שבגברים ותאמינו לי בחורות מתות על טיפוסים כאלה והתנהגות כזאת ומי שמכחישה היא לא אמיתית. הלוואי והיו עוד סדרות כאלה . חולה עלך אתה תותח!!!!

להשאיר תגובה

