קולנוע אורלי (אוריון), תל אביב. שתי תמונות

בקיץ 2004 או 2005, צילמתי את החורבה הזאת של קולנוע אורלי (לשעבר אוריון) בתל אביב, שהיה צמוד לבית מכבי, ולמגרשי הכדורסל והטניס המיתולוגיים של המועדון. כולם שוטחו מאז למגרש חניה אחד גדול, הממתין לבנייה של קומפלקס שוק בצלאל. בניגוד לשכניו, אלנבי ומוגרבי, קולנוע אוריון לא הותיר אחריו הרבה ארכיון מצולם, אולי משום שהיה מוסתר מהכביש הראשי. תל אביבים ותיקים זוכרים אותו כמקום שבו הוצגו בעיקר סרטי פעולה. 

 

הקיר הפנימי של בית הקולנוע, מבט אל רחוב קינג ג'ורג'. (צילום: דוד שליט)

 

מדרגות היציע, השריד האחרון. (צילום: דוד שליט)

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • איתמר  On נובמבר 5, 2008 at 3:21 pm

    שלא הייתי בו אף פעם. הפסדתי משהו?

  • דוד שליט  On נובמבר 5, 2008 at 5:28 pm

    שהיה בו משהו ארכיטקטוני מיוחד, לא בגלגולו המקורי ובוודאי לא כשהחליפו את קיר האבן בחזית זכוכית בימי אורלי. הקולנוע גם לא היה בנין לעצמו, אבל דווקא הסמיכות למגרש הכדורסל של מכבי, בתקופה שקדמה למגרש ביד אליהו, עשתה אותו מקום שטבוע בסיפור התל-אביבי. אולי הצפיפות של הסמטה והמונים של בית הקולנוע עשו שם פואטיקה שמחכה למספר

  • דפנה לוי  On נובמבר 5, 2008 at 7:40 pm

    שעומדים נטושים וריקים בתל אביב?

  • דוד שליט  On נובמבר 5, 2008 at 8:48 pm

    שערך הקרקע בה נמוך, ובית קולנוע, או כל מבנה אחר שכינס פעם את הקהילה, יכול לעמוד בשממונו, תל-אביב זוממת על כל מ"ר. קולנוע תל-אביב לא פעיל ומחכה לסגירת עסקה נדל"נית, אלנבי מרוקן, ואין לי מושג אנה פניו מועדות. דקל, גורדון, כל אחד והסיפור שלו.

  • שרון רז  On נובמבר 6, 2008 at 9:43 am

    מדהים אותי שהייתי כה קרוב אליו הרבה פעמים והתמהמהתי אז עם הצילום. טוב שאתה עשית זאת. אכן רחוב קטן בשביל בית קולנוע. קולנוע תל אביב כבר קרוב מאוד להריסה כי ייבנה שם מגדל, דפנה. יש גם תכניות לגבי אלנבי, שבדיוק רכשו אותו לדעתי, קראתי בעיתון כלכלי. דקל בבלי, כמו שדוד כותב, גם הוא עדיין עומד, גדול וסגור, גם לשם יש תכניות כבר הרבה שנים. כן, וגם גורדון סגור. פאר עדיין עומד אבל בפנים רובו היום הוא סופר באבא. יש את ההוא בשכונת התקווה שהוא חניון ויש שרידים מהבניין. את אילת ביפו מחליף כבר בניין מגורים חדש כמו שאת יודעת. נדמה לי ש-גת הוא היחיד שעוד עובד וקיים.

  • רני  On נובמבר 12, 2008 at 11:25 am

    (אם כי מספרים לי ששם ראיתי את "במבי" כשהייתי ממש קטן, בן ארבע או חמש) אבל את "אורלי" אני זוכר היטב וראיתי בו סרטים לא מועטים כמתבגר וכמבוגר (ביניהם גם את "הלגונה הכחולה" שכיום נראה מביך, ואת "הסייח השחור" שזכור לי כסרט יפיפה, אם כי לא ראיתי אותו מאז יצא בסוף שנות ה 70).

  • אסף  On אוקטובר 19, 2009 at 1:26 pm

    אני זוכר את קולנוע אורלי שהיה בסמוך למגרש טניס ברחוב רש"י. לא ראיתי שם סרט מעולם, אבל סבא וסבתא שלי גרו ממש ממלו וכילד אני זוכר איך הוא נראה וזה ממש מצער אותי שאין תמונות שלו מלפני שהוא נחרב. אני זוכר בעיקר ויטרינה גדולה שהייתה בחזית של הקולנוע שאיפשרה לראות את הלובי של הקולנוע והייתה שם גם עגלת פופקורן.

  • יוסי בסון  On יולי 28, 2012 at 9:16 am

    לא מאמינים לי שבשנות ה80 היה תלת מימד בקולנוע אוריון

כתיבת תגובה

