דויד הוא דוד החדש

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מאייתים את שמי "דויד". שאלתי אתמול זבנית אחת, לגמרי מסקרנות, למה כתבה דויד בחשבונית. ככה זה נשמע לה, אמרה. תעתיק "דוד" ברור ומוסכם עליי ועל כל בני דורי. למדנו הרבה תנ"ך, שרנו בריקודי מעגל 'דוד מלך ישראל'. בזמנו אפילו שמו של השחקן הבריטי דיוויד ניבן, נכתבו אצלנו בכרזות הסרטים דוד. וכך תמצאו את "דוד קופרפילד", מאז התרגום של משה בן אליעזר, שנת תרפ"א, ועד תרגומו של יצחק לבנון בשנת 1980.

ולא שדוד וזהו. חבר שלי, שעשה שנים בארה"ב, נהג לקרוא לי דייב דה דוד (the dude), חבר אחר עקף את דוד עם דייביש, יש מחליטים שאני דודו, שלא לדבר על שאלת ההגייה, דוד במלרע או מילעל. אבל אחרי שעברתי את השנים הקשות, שבהן התבוננתי במבוכה באותיות שמי כשהן מופיעות בצירופים כמו דוד-שמש או דוד ודודה, פתאום בא הדור הקולי והקלולי הזה ומכתיר את דויד על פניי.

מאיפה זה צץ? דויד גרוסמן מהבסט-סלרים ודיוויד ברוזה מהשירים ועוד אחרים, הם הסבר אפשרי לערעור הבלעדיות של התעתיק המקראי. אבל מה שעשה את העבודה לדעתי, זה האינטרנט. פחות אנשים קוראים (בטח תנ"ך), ויותר כותבים מיילים, ומשם בעיקר אני למד על דויד החדש. יחד עם הכתיב המ100מם ומלא החידושים, כמעט כולם כותבים היום דויד. כמו שאמרה לי המוכרת "ככה זה נשמע".  

אני מסכים שיש, ותמיד היה, משהו אטום בתעתיק דוד, וייתכן שהי' מרווה את הצימאון לאותיות תנועה במלים עבריות. השאלה היא אם דויד יספק את המחדשים? ואולי בעתיד ידרשו דאביד? לפעמים אני חושק ביו"ד החדשה, המזמינה, ורוצה לנעוץ אותה בשמי, אבל מוותר, שומר אמונים לישן. כמו הקשיש בשירו של אריק איינשטיין, אני חושש שבשבילי היא אבודה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דוד  On יולי 5, 2012 at 5:13 am

    התעתיק "דויד" מופיע גם בתנ"ך, ר' למשל מלכים א' ג', פסוק י"ד. כך שהטרוניה שלך לא לגמרי במקומה.

להשאיר תגובה

